Tlachy o sobcích

11. března 2016 v 14:16 | Řezník
A pokračujeme v "mletí nádivky", řečeno s George Starkem :-D Častý, častý, velečastý až do zblbnutí opakovaný klišé je, že lidi jsou čím dál víc sobecký a čím dál víc se staraj jen sami o sebe, zatímco všichni ostatní jsou jim úplně u zádě. Rozhodně tomuto tvrzení musím oponovat. Lidi se rozhodně nestaraj jen sami o sebe a upřímně, mnohdy bych byl radši, kdyby tomu tak bylo. Kdyby se lidi starali sami o sebe a nepokoušeli se páchat "vyšší dobro". Vysvětlím.
Existujou dva hlavní přístupy. Individualizmus je zaměřenej na jednotlivce, primárně, každej jednotlivec sám na sebe a sám za sebe. Extrémní individualizmus může vzniknout asi tak jen na roztroušených farmách někde v buši, jinak už vzniká problém s interakcí s ostatníma (mluvím o extrémní formě). A pak je kolektivizmus, ten je zaměřen na společnost a jedinec v něm má význam maximálně jako jeden z mnoha dílků, naprosto nahraditelný, naprosto zaměnitelný a ochotný se kdykoliv nechat nahradit, pokud to prospěje celku.
Jak vidíme, oba přístupy jsou ve svý extrémní formě defektní, extrémní individualizmus vede k extrémnímu sobectví, oproti tomu extrémní kolektivizmus vede ještě k horším paskvilům, typu "je třeba pozabíjet všechny starý, nemocný, postižený, retardovaný, protože už pro společnost nejsou přínosem, jen plýtvají zdroje a jejich život v kontextu rasy neznamená nic".
Extrémní individualizmus je nebezpečnej, prakticky pouze tehdy, když se takovej kousek dostane k moci (já jsem tu král, chci to co chci a vy si klidně pochcípejte - faraoni, například), extrémní kolektivizmus je nebezpečnej rovněž tehdy, když se tohle myšlení dostane k moci. Rudí Khmerové, komunisti, nacisti, to jsou ukázky kolektivistických režimů. Na počty mrtvých se nehledí, hlavně ať do budoucna profituje rasa, dělnická třída, jakýkoliv "vyšší dobro", který se stanoví. Ve srovnání s extrémním individualizmem, kterej už z dálky smrdí sobectvím, je extrémní kolektivizmus přitažlivější, protože vypadá jako spolupráce a dělání lepší budoucnosti a prostě, "dělání vyššího dobra", čímž pádem se k tomu lidi mnohem snáze přidají. Tohle rozvedu dál. Jak vidíme, všechny systémy společnosti, aby byly aspoň rámcově funkční z hlediska spolupráce, ale aby se vyhnuly bezohlednosti typu "smrt milionů je jen statistika", musí tvořit jakýsi kompromis mezi individualizmem a kolektivizmem.
Aby to nebylo "žerem, chlastáme a po nás potopa", ale ani "tak, teď v zájmu vyššího dobra, což je fungování planety Země a trvale udržitelného rozvoje pošleme miliardu lidí do plynu".
Pozn. 1 za nejlepší považuju v tomto správně pochopený křesťanství. Ale tenhle článek není primárně teologie.
Pozn. 2, je sranda, jak mnoho orálních propagátorů kolektivizmu se drží individualizmu, pokud jde o ně samotný. Neslyšel jsem žádnýho "řešiče přelidnění" prohlásit, "Na světě je moc lidí, takže jdu a střelím se do palice, abych snížil stavy". Případně, "tak si nechám udělat vasektomii, abych neměl děti, tudíž nebudu mít dvě a ty zas další dvě…." Ne. Většinou přijde s tím, jak by se měly snížit stavy někomu něgde, kdyby ovšem někdo přišel s tím, že v rámci snižování stavů lidstva zplynuje jeho bábu a starce, bránil by je a řval něco o genocidě. To samý spousta extrémních "přerozdělovačů". Často by přerozdělovali zdroje, jen dokud to nejsou jejich zdroje, ve chvíli, kdy by jim chtěl někdo sebrat barák, že jim stačí garsonka a támhle Hakuna Matata z Buga Wuga má 45 dětí s 56 ženama a nemá to kam dát, budou řvát a vymýšlet si, jak mají sami málo. Parádní v tomhle jsou vesměs ti zastánci platonský totality, kdy "lidi budou dělat to, co říkají elity, ty elity zahrnujou samozřejmě mě, já z toho systému budu skrze svojí genialitu vyjmut, ale budu všechny buzerovat." Überdebil Havel, kterýžto kázal o ekologii a ochraně země semhle a támhle a vozil si prdel v x litrovým Mercedesu, potažmo turbokripl Al Gore, s jeho dokumentem Nepříjemná pravda a ekobuzerací, kterýžto má haciendu obřích rozměrů, včetně bazénu vytápěnýho zemním plynem, kdosi spočítal, že kdyby bral průměrnej plat, vydělává většinu roku jen na topení. Takže asi tak.
I v ohledu rozdělování zdrojů beru za nejlepší správně pochopený křesťanství. Kdo má, ať se rozdělí s tím, kdo je na tom blbě, ale nikdo k tomu nikoho násilím nenutí.
V současný době se zase rovnováha vychyluje směrem ke kolektivizmu, kdy se pod vlajkou vyššího dobra vytváří další a další legislativně finanční paskvily. Většina těch paskvilů totiž využívá, nebo přímo zneužívá, lidský touhy dělat dobro a v sobecký společnosti by nikdy neměly šanci projít.
Člověk totiž má v mozku potřebu dělat dobro a pomáhat lidem a ví, že sobectví je špatný. Současná společnost se nestává víc sobecká, než byly ty předchozí, jen se nějak podělalo to zaměření a místo toho, aby se lidi snažili pomoc těm v okolí, který mají poblíž, zaměřujou se na globální problémy, ve kterých se nezbytně, utopí. Možná dost pomáhalo to, že dřív o globálních problémech nikdo nevěděl, protože prostě mu média necpaly pod nos trpící na druhým konci zeměkoule.
Ne tak příklon k sobectví, nýbrž špatný zaměření altruismu.
Co by neprošlo v sobecký společnosti. No tak kupříkladu pozitivní diskriminace všemožných menšin, protože většina z těch, co se na tom podílí, jsou příslušníci většiny, kdyby to byli sobci, řeknou "co je mi po tom, nejsem teplej negr, tak ať ho klidně diskriminujou". Obrovský množství bojovníků za "kvoty pro ženský" jsou chlapi. Muslonegerská "krize" taky vznikla z toho, že "musíme být k těm lidem solidární", přičemž sobecká společnost by si řekla "ať si chcípnou za drátama, nás se to netýká". Odzbrojovači (ti kteří to myslí fakt upřímně) a omezovači obchodu se zbraněma. Kdyby člověk řešil primárně sebe, řekne "No a co, že v Africe a tuhle a támhle se zabíjí zbraněma, co my tu vyrábíme, tak jich vyrobíme víc, když je chtějí, bude větší bakšiš a já chci svojí zbraň protože chci".
Ekonesmysly, solární panely, pruda okolo "ekonečistoty" jaderných elektráren, zákaz žárovek, zákaz plazmových televizí, ekologický poplatky za auťáky staršího typu, tunely z obnovitelných zdrojů, uhlíková stopa, atd, atd, atd., celej tenhle enviromentalizmus (i teda s tím, co je na něm dobrý, ač se často zneužívá), včetně těch nesmyslů co se snaží prosadit Římskej klub, fungovala by tahle propaganda v sobecký "po nás potopa" společnosti? Ne. "A co jako že za deset generací planeta vychcípe, to už tu nebudu, tak mě s tím neserte".
Vidíme, že naše společnost zas až tak sobecká není, bohužel ta nesobeckost se nezaměřuje na blízký okolí, jak je to přirozený, nýbrž na celej svět a společnost celýho světa, čímž pádem umožňuje sociálním inženýrům zkoušet různý paskvily a pokoušet se zavést a vytvořit nějakej "ráj na zemi", přičemž tyhle snahy skoro vždycky skončí defacto peklem a každopádně mrtvolama. Ono taky arogantní teze že uděláme trvale udržitelnej rozvoj tím, že vás půlku necháme zhebnout, je dost jak pyšná, tak svinská, už jen ten princip "obětujeme vás, aby mohli žít nějaký po vás" a kurva kdo k tomuhle jako dal někomu mandát?
Tudíž bych ocenil, kdyby lidi byli trochu víc sobci v tom správným slova smyslu, čiže začali si víc hledět svýho a všímat si lidí ve svým bezprostředním okolí a přestali vymýšlet, jak vyřeší světovou nespravedlnost. Neboť v takový společnosti by se nikdy nemohly šířit paskvily jako "bílá vina", za všechno co je na světě blbě může běloch, tudíž musíš přijmout "sdílenou odpovědnost" a starat se o tyhle, tamty a ještě támhlety, který se ti odvděčí tím, že tě podříznou. V takový společnosti by neměli na čem pořádně stavět oikofobové a tudíž by přestali otravovat s "kultem slabocha" a "kultem hajzla".
Je to komický, tohle přenastavení zaměření (který, když nad tím tak přemýšlím, asi taky zase souvisí s oikofobií). Na FB jsou skupiny typu "pomoc uprchlíkům", kde se organizuje materiální i jiná podpora džihádistů na odpočinku, obecně dobře živených mladých zmrdů s ajfounama ve značkových hadrech, v Čechách máme šedesát tisíc vágusů a nevidím, že by se okolo nich dělalo takový haló. Lidi vobsíraj s tibetskou vlajkou a "free pussy riot" a "free Savčenko", přičemž neví, jak se jmenovala matka tý, kterou podřízli minulej tejden o tři ulice vedle. Starší generace byly výrazně víc "sobecký", než ta naše, nějak si nedokážu představit, že by se za První Republiky někdo angažoval kvůli tomu, co se děje v Rusku a že v Kazachstánu nemají demokracii a že v Hugačagabanana diskriminujou ženy, nějak by sklidil akorát výsměch.
Za to asi bylo obvyklejší, když sebou někdo na ulici seknul, se podívat, jestli je v pohodě, ne ho překročit, jít dál a u toho filozofovat o nespravedlnosti západní společnosti. Nevim co za tohle může. Že by byli z lidí větší sobci v pravym slova smyslu, to moc nevidim, oni klidně posílaj prachy, některý i jezdí do Afriky za těma vidlákama, atd., tak, fakt nevim, jak se to takhle překombinovalo.
Ale upřímně bych fakt ocenil, kdyby se většina lidí začala starat o svý a svoje bezprostřední okolí a nesnažila se vytvářet dokonalou společnost skrze nějaký systémový opatření, protože to vede často akorát ke komplikacím, nebo k průseru.
Jak se o tom furt blafe, "žít a nechat žít", tak mě nechce žít a nezkoušejte mě systémově šikanovat v rámci "vyššího dobra". Opět, v křesťanství, "kdo nechce pracovat, ať nejí". Ne že se těm, co pracujou, seberou prachy skrze daně a to se pak cpe nějakým netáhlům a podobně……
Atd. Pokračování příště.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama