Chraň nás od zlého – recenze

6. června 2016 v 16:57 | Řezník
No, tak ať pořád neřešíme jen ty debilní zostudypytle z Europyjen Uhnije (a buzerační holandskej návrh, kterej by dopadnul v ČR na 400 000 zbraní, na rozdíl od toho původního od Komise, co by trefil jen 50 000 - tímto zdravím do Holandska, se vzkazem, "držte se svejch hašišovejch barů, stavte si hráze, ať vás nespláchne globální oteplování, dělejte dřeváky, ale neserte se do bezpečnosti, děkuji" ) a mrkneme na filmy.
Viděl jsem tenhle celkem dobrej film, podle skutečný události, podle vzpomínek newyorskýho detektiva Sarchieho (příjmení, křestní jméno nevím), kterej se přes vyšetřování zdánlivě nesouvisejících podivných případů - spoiler alert (veterán z Iráku tluče manželku, ženská v zoo hodí syna z kočáru do výběhu lvů, akorát nedohodí a on doplachtí jen do příkopu) dostane k dalšímu ještě podivnějšímu případu (rodina plaší, že jim straší v baráku) no a tam najde tuhoně no a nakonec dojde k závěru, že je to všechno propojený, byli tři vojáci, co se vrátili z Iráku a potom, co tam našli nějaký staropohanský obětiště, byli posedlí, no a ten jeden to šířil dál. - spoiler alert
Ve finále nějakej exorcismus a překvapivě pár dobrých kombatových scén. Ty ale byly i předtím. Hlavní hrdina je sympaťák, jeho parťák taková správnej adrenalinovej závislák krmenej hovězím a docela dobrej bitkař, kněz, se kterým spolupracujou, taky celkem sympoš, asi jsem tam nenarazil na postavu, která by mě vyloženě krkala. Asi proto, že tam nebyly žádný pseudovztahový romanticko nevěrnický linky děje, což jsem ocenil.
Posedlí lidi vypadali dost děsivě a dost reálně, je vidět inspirace Vymýtačem ďábla, plus to, že ten polda jich pár opravdu viděl. Inspirace realitou je vidět fakt na mnoha místech, mezi jinými, když tam posedlá ženská, potom, co hodila toho syna do lvího výběhu, hystericky recituje song Projít na druhou stranu, nebo tak nějak, od Doors, přičemž Morrison sám přiznal, že byl posedlej. Jako obdivovatel Crowleyho cestu k tomu posednutí měl velice snadnou.
Kombatový scény jsou dobrý, celkem dobře zpracovaný, souboj SPOILER hlavního záporáka a adrenalinovýho závisláka, v kombinaci tomahawk vs dva nože je docela dobře stylovej a není jedinej.
Atmosféru to má a člověk má potom takový nutkání dát se prostě k policii, chytat zlořád, my jsme ti správný, teď tu mám parťáka, bouchačku, baterku, oba se umíme rvát že byzme i Bivoje profackovali, tak jsem klidně (no, až tak klidně ne) prověřit sklep, ve kterým straší.
Scény s exorcismem už samozřejmě pokulhávají, ukazuje se ta římskokatolická verze s využíváním křížků a "svěcený vody" a podobných pitomostí, což vede k tomu, že ten ze kterýho je vymýtáno, je zbytečně týrán. Ale ještě jsem neviděl film s protestantskou verzí exorcismu. Třeba někdy bude.

Každopádně, film doporučuju, není tak děsivej, jako "V zajetí démonů", většina protivníků je hmotná, což je dobrý, ale že bych to doporučil slabší povaze v prázdným baráku před spaním, to fakt ne :-D

No a jedna věc off topic, slyšel jsem na Youtube kdákat nějakou českou raperskou slepici, těžko přesně definovat, co mě dovedlo k tomu, na to vídeo kliknout, tak tu sračkoprodukci poslouchám a nějak si říkám, proč má tolik českých zpěváků (těm anglickým tolik nerozumím) tendence nahrávat texty jako "já jsem tak strašně hustej, dydlajdá a ty jsi sračka, dydlajdá" a co vlastně motivuje lidi za tu jejich tvorbu utrácet prachy, protože abych šel na koncert nějakýho vohrndíry, kterej mi bude z podia spílat, jakej on je borec a my všichni sračky, protože on má mega káru a plní si sen a milion kurev se šnorchlem ve výřivce a blábláblá (no, když je to jeho sen….) zatímco my makáme v práci a máme hovno, eh, jako nevim, nevidím jedinej důvod, jo, dobře, fajn, kdyby si tohle zpívala kvočna doma ve sprše pochopim.
No a plus se mi líbí obrovská exploze používání slova "hater", neboli "hejtr", v doslovným překladu to bude něco jako "nenávistník". V současný době pozoruju, že každej, kdo má do prdele díru, se vymezuje vůči jakýmsi "hejtrům" a být hejtr znamená, že se vám nelíbí jeho činnost nebo její výsledek a máte tu drzost to dát najevo. Analogicky něco jako v newspeaku xenofob, homofob, rasista, nacista a podobně. Tudíž, když někdo někde publikuje jakýsi srágory, který by si měl nechat tak někam do sklepa, až bude strejda otvírat panoptikum (což by asi udělal dřív, v dobách, kdy lidi měli soudnost) a vy to okomentujete v podobným smyslu (s čímž musí dotyčnej počítat, když s něčím leze na veřejnost, protože, prostě, veřejná tvorba je pro veřejnost) tak místo, aby to spláchli ve stylu, že oni to dělaj pro svoje fandy, který asi teda nějaký maj a názor jejich nefandů je jim u hnědele (toto by bylo naprosto legitimní) se začnou slovně průjmovat něco o tom, jak jste nenávistníci a nenávidíte je a je to proto, že oni si plní toto a ono a jdou za svým snem a další podobný kecy (klišé na klišé, kýč jak bič), zatímco vy jste zakomplexovaní, co se nikdy k ničemu neodhodlají, blábláblá, hromada šablonovitých keců. Říkám, kdo to ty lidi učí? Jako jasně, zdravá sebedůvěra je nutná, ale tohle už mnohdy přesahuje nejen hranice dobrýho vkusu, ale i zdravýho rozumu. No, to je fuk :-D

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.